A "tökköm televan" mostmár abból az áltudományból, amit marketingnek hívnak, és az összes beetető hírlevélből, amiben tanfolyamokat és könyveket árulnak az eladástechnikához jobban érteni vágyóknak. Mintha valami adalékanyagdús, cukros, aromás, festékes, állománymódosított desszertből zabáltam volna addig, míg hátul a nyúltvelőben megszólal a csengő: okádásra felkészülni.
De mi is az, ami az eladástechnikában mindig olyan irritáló volt számomra? Miért volt mindig is organikus undorom attól, hogy "eladjak"?
Mert az egész piacosdi félelmekre épül, az eladók és a vevők félelmeiből táplálkozik. Az eladó fél legrosszabb esetben az anyagi ellehetetlenüléstől, a tönkremenéstől, vagy legjobb esetben a forgalom nem megfelelően meredek emelkedésétől, a vevő pedig fél, hogy elszalaszt egy alkalmi vásárlási lehetőséget, nem tud megszerezni egy státuszszimbólumot, vagy nem tud megelőzni egy problémát a megvett termék/szolgáltatás híján, s ezzel kis lépést tesz az elszegényedés felé, vagy nem fogja elég menőnek érezni magát ismerőseihez képest.
Az eladó fölvázol egy problémát a vevőnek: így járhatsz, ha nem veszed meg ezt, amit kínálok. Szürke lesz a fehér ing, ha nem az én mosóporommal mosol, és azt fogják gondolni rólad, nem vagy elég jó háziasszony - márpedig téged természetesen elsősorban az izgat, mások mit gondolnak rólad, hiszen mércéjük, értékrendjük szent és tökéletes. Már magától ezektől a szavaktól, hogy 'eladástechnika', 'kifogáskezelés', 'utánkövetés' bélcsavarodást lehet kapni. Mert mit is jelent mindez? Egyik ember megtanulja, miként lehet a másikban igényeket és félelmeket ébreszteni, s ezek hullámzását meglovagolva rábírni, hogy pénzt adjon ki olyan árucikkért vagy szolgáltatásért amire valójában esetleg nincs is szüksége. A legborzasztóbb, amikor az eladó jutalékot kap a "teljesítménye" után. Sokan elvesztik a morális érzéküket, s meg tudják magyarázni maguknak, miért informáltak félre egy vevőt, miért nem árultak el bizonyos információkat a termékről/szolgáltatásról. Még vállon is veregetik magukat, mert nőtt a teljesítményük, s a főnök ezt legalább néhány elsimerő szóval honorálja. És akkor még nem is említettem, milyen messzire lehet menni, ha valaki az önértékelését, énképét annak rendeli alá, mennyire tud eladni. Mert iszonyatos romboló hatással van az eladni akaróra/próbálóra, ha elhiszi valakinek, hogy bárki számára megtanulható szakmai fogásokat tanítottak neki, amelyeket tudnia kell alkalmazni. Ugyanis sok esetben nem a gombfölvarrás, vagy a zacskóslevesfőzés lépéseiről, hanem bizony a sírrablás vagy az elefántagyar-helyéből-kibaltázás technológiájáról van szó. Ilyen estekben vagy megtanulja elhallgattatni a lelkiismeretét az eladó, vagy pályát változtat.
Laikusoknak megeresztenék egy kis elméleti játékot. Gondoljanak egy termékre amit rendszeresen vásárolnak. Sorolják föl néhány tulajdonságát úgy, hogy minden tulajdonságról mondják el, ez miért jó. Igen, ennek szép neve is van: "haszonérvelés". Amikor a tulajdonságot előnyként mutatják föl. Ezután pedig gondoljanak reklámokra, melyikben hallják, hogy egy termék tulajdonságait sorolják lélekmelengető szavakkal? Lágy, krémes, vitamindús, *t tartalmaz, napérlelte, kényeztet, símogat, kedvenc, omlós, selymes, bársonyos, habkönnyű, természetes, frissítő, ölel, gondoskodás, stb - nyúltvelő-ügyben mi újság, ugye kezd bizseregni?
Ó, a hírlevelek. Érdekes kis mikrocikk a közösségi oldalon vagy portálkilépőn, link, érdekeshonlap, majd föliratkozás az ingyenes e-mailes tanfolyamra! A magát egzisztenciálisan kiszolgáltatottnak érzőtől a többrevágyó anyagilag függetlenig bárkinek fölkorbácsolhatják a vágyait a nagyobb jövedelem iránt. És a pontyocskák bekapják a frutit. Elhiszik, hogy valaminek az eladása az egyetlen, vagy a legjobb módszer arra, hogy végre annyit keressenek, amennyit csak akarnak. Lehet, hogy csak jelképes a termék, és valójában pilótajátékról van szó, de lehet, hogy megfizethető termékcsalád vagy méregdrága gép van a háttérben. De ha nincs konkrét termék, akkor is legalább megveszik az oktatóanyagokat "most akciósan féláron"...
A módszerek nem kerülték el a térítő kisegyházakat sem. Pontosan, ahogyan tárgyi terméknél vagy szolgáltatásnál történik, itt is problémafölvetés, majd ennek elkerülésére az egyetlen alternatíva. Ön bűnös, Ön meg fog halni a halála után örökre, kivéve ha elhiszi, hogy Jézus Krisztus meghalt Önért, mert ezesetben el vannak törölve a bűnei és része lesz az örök életben. Ilyen egyszerű. És persze ezt a hitet a mi közösségünkben kell gyakorolja, a mi kontrollunk alatt heti rendszerességgel. Ha kellőképpen megijedt a páciens és vágyni kezdett az örök életre, akár azt is megtapasztalhatja a gyüliben, mit érez a légy a pókfonálba fáslizva.
A legszomorúbb talán az, hogy vannak emberek, akik már speciális antennákat fejlesztettek maguknak, és ott is eladást jeleznek a műszereik, ahol csak egy hasznos dolog bemutatásáról, némi információátadásról van szó, és élénk tiltakozásba kezdenek. Így végül büszkén elsétálnak a segítőszándékú ismerős által ajánlott akármi mellett, amire pedig a legnagyobb szükségük lenne, légyen az egy könyv, egy ingyen letölthető film, egy táplálékkiegészítő vagy az Evangélium.
Utolsó kommentek