Címkék

Ábel (1) abortusz (1) ágy (1) áldozat (1) áldozathibáztatás (1) alibi (1) alvás (1) anyaság (1) avatar (1) bántalmazás (2) barátság (1) bélműködés (1) Brian Eno (1) bunkóság (1) bűntudat (1) célkitűzés (1) Chopin (3) család (1) csúsztatás (1) David Bowie (1) démon (1) diszkó (1) divat (1) drog (1) éber álom (1) egészség (1) egyház (2) eladás (1) eladástechnika (1) eljegyzés (1) elkényeztetés (2) Elton John (1) erőszak (1) érzékenyítés (1) eufória (1) félelem (1) felelősség (1) félreértés (1) feminizmus (1) férfiak (1) film (1) Fluimucil (1) fogyaték (1) fogyókúra (1) fórumozás (1) funkcionális analfabéta (1) gyerekkor (2) gyógyszer (1) hála (1) hallás (1) hallucináció (1) halotti maszk (1) halottlátó (1) házasság (3) Hérouville (1) hit (1) hivatás (1) honlap (1) hozzáállás (1) hozzászólás (1) ideál (1) ihlet (1) játszmázás (1) jós (1) jutalék (1) kapcsolat (1) kereszténység (1) kísértet (2) kivégzés (1) kommentfal (1) Konstancja Gładkowska (1) legenda (2) lemondás (1) levelezés (1) manipuláció (1) Marc Bolan (1) Maria Wodzińska (1) marketing (1) megasztár (1) megfulladni (1) miért? (1) módosult tudatállapot (1) módszertan (1) motiváció (1) napló (1) nevelés (2) nevelés nevelődés (1) nők (1) öngyilkos (1) önhibáztatás (1) önismeret (1) orgazmus (1) ősember (1) panaszkodás (1) papucs (1) paranormális (2) partnerkapcsolat (1) pornó (1) pszichopátia (2) reklám (3) rizikófaktor (1) sarlatán (1) sorozat (1) spiritizmus (1) statisztika (1) szappanopera (1) szellem (1) szerelem (2) szex (4) szociológia (1) szokás (1) szórakozás (1) szövegértés (1) szülés (1) szülő (1) szülő gyerek (2) szüzesség (1) tabáni istván (1) tanulás (1) technó (1) termék (1) teszt (1) titok (1) topik (1) trend (1) Tytus Woyciechowski (1) uri geller (1) választás (1) vallás (1) vonzás (1) webdesign (1) zene (1) Címkefelhő

Friss topikok

bottom

Fülszöveg

Mentális környezetvédelmet próbálok gyakorolni ezen a blogon keresztül, lehetőleg minél többek épülésére. Eredetileg arról akartam írni, mivel is van tele, de mostmár tudom, hogy tulajdonképpen nem is lehet tele, mert nem kell semmire negatívan reagálnom, tehát nem lehet semmit sem rossznak nevezni, sem unni. Ugyanakkor még hiszek benne, hogy lehet emberekre építőleg hatni, ízlést nevelni, konstruktívan elgondolkodtatni.

Ajánlott oldalak

Utolsó kommentek

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Linkblog

Különben dühbe jövünk 2022

2022.12.12. 01:50 | mo'at | Szólj hozzá!

Címkék: film

BSTH-rajongóként nem sok jót reméltem a filmtől, úgyhogy kizárólag kritikaírás végett néztem meg, csöppet sem kíváncsiságból. A harmadáig csak jeges döbbenetet okozott, majd a felénél azon kezdtem gondolkodni, mi lehet a rejtett, mélységes, duplacsavaros, többrétegű üzenete, mert ilyen borzalomnak az kell hogy legyen. Ha nem nézed meg, elmondom, hogy egyetlen jó érzést keltő tényező a film során a retró színvilág már ha az amúgy is kedves számodra.

Ezen kívül minden kellemetlen. Komplett rémálom, amely mintha a hétköznapjaink rendszeres elemeiből épült volna fel: rosszarcú figurák tömkelege, akik kiszámíthatatlanok, zombiszerűen gépiesek, ijesztőek, és véletlenül sem viccesek; támadóak, vadállatiak, illetve nyugalmukban is rémisztőek. Az eredeti, 1974-es film hangulatából szinte semmi nem szűrődik be, hanem egyenesen szembe megy vele. Csak nem azt akarja sugallni, hogy az a régi világ nemhogy visszahozhatatlanul, de felidézhetetlenül letűnt, s a nyomasztó utópia már a spájzban van, melynek magunk fogunk ajtót nyitni legkésőbb holnap? Az eredeti film zenéi úgy jelennek meg, mint bombatölcsérben egy játékmackó leszakadt feje; a film nagy részét a legrosszabb fajta mai zene uralja.

Miközben eddig jutok a "kritika" megírásában, már rá is jövök, mi az üzenet, hogyan kell megfejteni álomként a szimbólumokat és történéseket  hiszen ez egy keserű, netflixes film, ne feledjük: a két főszereplő a mindenkori kisember, tehát egyikkel vagy másikkal azonosulhatunk. Én a szakállassal, mert nyugalomkedvelő vagyok, valaki más pedig a másikkal, aki izgágaságával csak bonyodalmakat okoz, de nagyon érdekes fazonnak érzi magát. A cirkusz legénysége a személytelen és számunkra tulajdonképpen közömbös, velünk akár ellenségessé is váló többi kisember. Ahogy meggyűlik a bajuk a természeténél fogva terjeszkedő hatalommal, érintettekké válunk mi, főszereplők is, és naná, hogy veszélybe kerülünk. Az idős főgonosz a gazdasági cézárokat és politikusokat jelképezheti, ostoba fia a mindenkori hatalmak kedvezményezett és elkényeztetett retyerutyáit. A végén persze megtépázódnak, és alul maradnak, de majd egy következő filmben újult erővel veselkedhetnek egy másik közösség ellehetetlenítéséhez. Amint elül a tömegeket érintő konfliktus, a kisemberek visszatérnek személyes, pitiáner játszmáikhoz, versengéseikhez. Hősiességük és bátorságuk biliben-vihar léptékűre zsugorodik.

Az egyetlen női figura magát a női nemet jelöli, avagy a világot és az izgága férfiakat mozgásban tartó, ördögi feromonfelhőt. Kacér, csinos, dühös, felháborodott, gúnyos, a vadócnál piszokabb, undokoskodással csábító azaz minden, amilyet épeszű férfi nem szeretne otthonra. Amilyennek a nőt a nyughatatlan, bajkeverő férfi akarja látni, mert ez csigázza fel vadászösztönét, és megszerzése igazi hájjalkenegető csemege. El is lopja a férfinem mindenkori érdeklődésének tárgyát jelképező autót a végén, miután már mindenki más is ellopta, de megkerült. Minden áldozat-, harcos-, cselszövő szerepe után a nevető harmadik szerepében köt ki. A tigrissel is egyedül ő tud bánni, tehát mi a tigris? A női nem egyik archetipikus szimbóluma, a macska pusztítóvá felnagyított aspektusa. Személyesen bánik el a főgonosszal aki ebbe természetesen mégsem hal bele.

Mondhatnánk, hogy az eredeti filmben is nagyrészt megvan ez a jelképrendszer, de ott nem ilyen éles, ilyen életszerű, ilyen könyörtelen, ilyen fenyegető, hanem gyerekmeseszerűen lágy, igazságos, ezért izgalmas, humoros, hangulatos történetet hoz létre, csupa karikatúra-figurával, akiknek még a verekedéseik is szívderítőek.
Elgondolkodtató, vajon miért csak a medence körüli ünnepi parti közönsége áll bizalomgerjesztő figurákból, és miért járulnak elismerőleg a hatalom parádéja elé. A kórus már groteszk alakokat vonultat fel, bár nem olyan ijesztően karaktereseket, mint a cirkuszosok és a pribékek.

A film egy helyen törik meg, a közepe táján "szól ki a szerepéből", amikor a motoros banda vezetője váratlanul emberi hangnemben azt a jó tanácsot adja a főgonosz fiának, hogy nem kell feltétlenül az apjára hasonlítania. Az viszont ellentétes irányban fogadja meg a tanácsot: apjánál is sokkal gonoszabb akar lenni, hogy maga is megijedjen magától. Vajon a mindenkori hatalmak kedvezményezettjei jelentik a tényleges és közvetlen veszélyt a megfélemlíthető közösségekre? Attól tartok. Kérdés, hogy miért paródia jellegű az egész film? Az ördög nevet az emberiségen, amely véresen komolyan veszi a hatalmi és háborús játszmákat, miközben a Nő bűvöletében vergődnek a férfiak, és azokat orruknál fogva vezetik a nyugalmat nem adó, szeretetet ki nem fejező nők?

A bejegyzés trackback címe:

https://tele-tok.blog.hu/api/trackback/id/tr2718000052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása